Friday, May 7, 2010

#2 nasi goreng belacan tanpa belacan

salam alaik

ni koleksi makan malam aku beberapa hari sudah.. pertama kali aku merasa nasi goreng belacan adalah mase blaja kat ukm kl.. kedai makcik sebelah plaza rah kg baru.. x silap awal taun 2009 tak pon akhir 2008..

awalnye aku beli utk housemet aku.. miza..die kate ape yg bes.. aku pon sebut la menu ape yg ade.. dan die berminat utk order nasi belacan tu.. mase nak bayar.. terperanjat gak.. harga sebungkus nasi goreng belacan RM5.50.. ke RM6.00.. tak bape ingat... dalam ati.. alamak.. mahal la plak..

aku bayang kan nasi tu hanya di goreng dgn belacan sj.. rupenye ade eksesori yg menarik.. iaitu daging goreng, telur dadar ngn hirisan mangga.. merasa sket kat miza.. cam best gak... oleh itu.. keesokkan nye aku beli gak nasi goreng belacan walaupon aku ade masalah alergik pd belacan.. yg akan membuat badan aku gatal2.. aku memang GATALkan..heheww..

bile aku merindu sesuatu masakan.. aku akan masak utk diri aku.. aku cube mengingat rase makanan itu.. sambil memasak dan merasa.. aku cube pastikan rase makanan tu sama atau hampir same dgn makanan yg aku rindui tu..

dan inilah.. mYDinNer nasi goreng belacan.. tanpa meletak sedikit pon belacan pada nasi goreng.. aku gantikan dgn kiub ikan bilis maggi..tp time memasak nasi goreng tu mmg ade bau belacan.. walla.. daging aku goreng ngn kicap saja.. manakala hirisan magga tu aku ganti dgn kerabu mangga yg aku beli on da way nak blk umh dari keje..

nah.. hasilku




“Segala puji bagi Allah Tuhan yang telah memberikan kami makan dan minum,
dan yang menjadikan kami orang Islam.”








2 comments:

NICK IRFAN said...

lapa plak dtg blog ni... hehe

arie said...

hehe.. jgn x lapa..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...